Summary
The variability of the resting blood flow in the foot was studied by means of venous-occlusion plethysmography in 25 diabetics and 16 non-diabetics. — To evaluate the functional state of the vessels themselves, the postischaemic peak flow was studied in the same patients. To obtain an estimate of the functional state of the nerves the vibratory perception threshold was determined. — The following results were obtained: 1. The normally occuring spontaneous variations in the resting blood flow in the foot were considerably reduced in the diabetic group of patients, although the mean resting blood flow was identical in the diabetic and the nondiabetic group. The lack of spontaneous variations showed a strong association with the duration of diabetes. — 2. The peak flow was often reduced in long term diabetic patients. This abnormality was associated with the presence of arterial calcifications. — 3. The vibratory perception threshold increased with increasing duration of diabetes as already shown by other authors. — 4. It was demonstrated by statistical analysis that the loss of rhythmic activity in the resting blood flow was due to autonomic neuropathy as well as to a vascular factor.
Résumé
La variabilité du débit sanguin au repos dans le pied a été étudiée à l'aide de la pléthysmographie par occlusion veineuse, chez 25 diabétiques et 16 non-diabétiques. — Pour évaluer l'état fonctionnel des vaisseaux eux-mêmes, le clocher du débit post-ischémique a été étudié chez les mêmes patients. Pour obtenir une estimation de l'état fonctionnel des nerfs, le seuil de perception vibratoire a été déterminé. — Les résultats suivants ont été obtenus: 1. Les variations spontanées du débit sanguin au repos qui se produisent normalement dans le pied étaient considérablement réduites dans le groupe diabétique, tandis que le débit sanguin moyen au repos était identique dans le groupe diabétique et nondiabétique. L'absence de variations spontanées était en forte corrélation avec la durée du diabète. — 2. Le clocher du débit était souvent réduit chez les patients diabétiques depuis longtemps. Cette anomalie était associée à la présence de calcifications artérielles. — 3. Le seuil de perception vibratoire augmentait avec l'augmentation de la durée du diabète, comme l'ont déjà indiqué d'autres auteurs. — 4. Il a été démontré par l'analyse statistique que la perte de l'activité rythmique du débit sanguin au repos était due à la neuropathie autonome aussi bien qu'à un facteur vasculaire.
Zusammenfassung
Die Schwankungen der Ruhedurchblutung des Fußes wurden bei 25 Diabetikern und 16 stoffwechselgesunden Kontrollpersonen durch venöse Okklusions — Pléthysmographie untersucht. Außerdem wurden bei den gleichen Probanden die postischaemische Maximaldurchblutung und die Reizschwelle des Vibrationsempfindens bestimmt, um den funktioneilen Zustand der Gefäße und Nerven beurteilen zu können. — Diese Untersuchungen führten zu folgenden Ergebnissen: 1. Die normalen Spontanschwankungen der Ruhedurchblutung des Fußes waren bei den Diabetikern beträchtlich reduziert, obgleich die Ruhedurchblutung selbst bei der Gruppe der Diabetiker und der Normalpersonen übereinstimmte. Das Fehlen der Spontanschwankungen war mit der Diabetesdauer korreliert. — 2. Bei Langzeitdiabetikern fand sich häufig eine verringerte Maximaldurchblutung bei vermehrtem Nachweis arterieller Gefäßverkalkungen. — 3. Der Schwellenwert für das Vibrationsempfinden stieg parallel zur Dauer der diabetischen Erkrankung an, wie von anderen Autoren bereits demonstriert worden ist. — 4. Durch die statistische Auswertung ließ sich nachweisen, daß die fehlenden Spontanschwankungen der Ruhedurchblutung sich sowohl auf eine autonome Neuropathie als auch auf einen Gefäßfaktor beziehen lassen.
Article PDF
Similar content being viewed by others
References
Abramson, D.I.: Circulation in the extremities, p. 207–212. New York and London: Academic Press 1967.
—, andK.H. Katzenstein: Spontaneous volume changes in the extremities. Amer. Heart. J.21, 191–198 (1941).
— — andE.B. Ferris: Observations on reactive hyperemia in various portions of the extremities. Amer. Heart J.22, 329–341 (1941).
Aagenæs, Ö.: Neurovascular examinations on the lower extremities in young diabetics. Copenhagen: Thesis 1962.
Allwood, M. J.: Blood flow in the foot and calf in the elderly, a comparison with that in young adults. Clin. Sci.17, 331–338 (1958).
—, andH. S. Burry: The effect of local temperature on blood flow in the human foot. J. Physiol. (Lond.)124, 345–357 (1954).
Barany, F.R.: Abnormal vascular reactions in diabetes mellitus. Acta med. scand. suppl. 304 (1955).
Burch, G. E.: Digital pre-and postcapillary vaso-constriction and vasodilatation resembling pre-and postglomerular arteriolar function in the kidney. Proc. Soc. exp. Biol. (N.Y.)102, 400–402 (1959).
Burton, A.C.: The range and variability of the blood flow in the human fingers and the vasomotor regulation of the body temperature. Amer. J. Physiol.127, 437–453 (1939).
—, andR.M. Taylor: A study of the adjustment of peripheral vascular tone to the requirements of the regulation of body temperature Amer. J. Physiol.129, 565–577 (1940).
Christensen, N.J.: Muscle blood flow, measured by xenon133 and vascular calcifications in diabetics. Acta med. scand.183, 449–459 (1968).
Dietrich, K.: Beiträge zur Pathologie der Arterien des Menschen. I. Mitteilung: Die allgemeine Pathologie der großen muskelosen Arterien. Virchows Arch. path. Anat.274, 452–527 (1930).
Eichna, L.W., andR.W. Wilkins: Blood flow to the forearm and calf. II. Reactive hyperemia: Factors influencing the blood flow during the vasodilatation following ischaemia. Bull. Johns Hopk. Hosp.68, 450–476 (1941).
Fagerberg, S.-E.: Diabetic neuropathy. A clinical and histological study on the significance of vascular affections. Göteborg: Thesis 1959.
Felder, D., E. Russ, H. Montgomery, andO. Horwitz: Relationship in the toe of skin surface temperature to mean blood flow measured with a plethysmograph. Clin. Sci.13, 251–257 (1954).
Ferrier, T.M.: Radiologically demonstrable arterial calcification in diabetes mellitus. Aust. Ann. Med.13, 222–228 (1964).
Folkow, B.: Circulat. Res.15, suppl. 1, 78 (1964).
Freeman, N. E.: The effect of temperature on the rate of blood flow in the normal and in the sympathectomized hand. Amer. J. Physiol.113, 384–398 (1935).
Gregersen, G.: Vibratory perception threshold and motor conduction velocity in diabetics and non-dia-betics. Acta med. scand.183, 61–65 (1968).
Hertzman, A.B., andJ. B. Dillon: Selective vascular reaction patterns in the nasal septum and skin of the extremities and head. Amer. J. Physiol.127, 671–684 (1939).
Lewis, T., andR. T. Grant: Observations upon reactive hyperemia in man. Heart12, 73–120 (1925).
Lindbom, Å.: Arteriosclerosis and arterial thrombosis in the lower limb. A roentgenological study. Acta radiol. suppl.80, (1950).
Marten, M.M.: Involvement of autonomie nervefibers in diabetic neuropathy. Lancet1953 I, pp560–565.
Megibow, R.S., S.J. Megibow, H. Pollach, J.J. Bookman, andK. Osserman: Mechanism of accelerated peripheral vascular sclerosis in diabetes mellitus. Amer. J. Med.15, 322–329 (1953).
Mendlowitz, M.: Digital Circulation, p. 103. New York 1954.
—E.B. Grossman, andS. Alpert: Decreased hallucal circulation, early manifestation of vascular disease in diabetes mellitus. Amer. J. Med.15, 316–321 (1953).
Mitchell, J.R.A., and C.J.Schwartz: Arterial disease. Oxford 1965.
Moorhouse, J.A., S.A. Carter, andJ. Doupe: Vascular responses in diabetic peripheral neuropathy. Brit. med. J.1966 I, 883–888.
Sappington, S.W., andJ.A. Horneff: Tibial artery changes in comparison with those of the radial and coronary arteries. Amer. J. med. Sci.201, 862–871 (1941).
Sigroth, K.: Reflex vasodilatation of fingers in the study of peripheral vascular disorders. With special references to diabetes mellitus. Gothenburg: Thesis 1957.
Silbert, S., andH.I. Lippmann: Mønckeberg's arteriosclerosis. J. amer. med. Ass.151, 1176–1179 (1953).
Stead, E.A., Jr., andP.A. Kunkel: A plethysmographic method for the quantitative measurement of the blood flow in the foot. J. clin. Invest.17, 711–714 (1938).
Steiness, I.: Diabetic neuropathy. Vibration sense and abnormal tendon reflexes in diabetics. Acta med. scand.173, suppl. 394 (1963).
Author information
Authors and Affiliations
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Christensen, N.J. Spontaneous variations in resting blood flow, postischaemic peak flow and vibratory perception in the feet of diabetics. Diabetologia 5, 171–178 (1969). https://doi.org/10.1007/BF01213675
Received:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/BF01213675